کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار
04445227986 داخلی 301
میاندوآب، خیابان ساحلی، بالاتر از فرمانداری، بیمارستان حضرت فاطمه (س)، طبقه اول ساختمان بال قدیم
شرح وظایف:
1 شرح وظایف
مشاور تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان
1 . همکاری با مسئول بخش تغذیه در تهیه و تدوین برنامه عملیاتی بخش تغذیه
2 . همکاری با مسئول بخش تغذیه در برگزاری جلسات کمیته تغذیه جهت طرح و بررسی مشکلات موجود و افزایش هماهنگی و همکاری اعضاء تیم درمان )پزشکان، سرپرستار و مشاورین تغذیه( در اجرای برنامه های تغذیه بالینی در موضوعات مربوطه
3 . برآورد تجهیزات و تدارکات مورد نیاز واحد مشاوره تغذیه و رژیم درمانی و انعکاس به مسئول بخش تغذیه
4 . هماهنگی و پایش اجرای دستورالعمل ها برای ارزیابی تغذیه ای)اولیه و تخصصی(، اعتباربخشی بخش تغذیه بیمارستان و حمایت های تغذیه ای زیرنظر مسئول بخش تغذیه
5 . تهیه و ارائه گزارش عملکرد دوره ای و مقادیر شاخص ها به مسئول بخش تغذیه و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات موجود
6 . همکاری با مسئول بخش تغذیه در اجرای برنامه اعتباربخشی بخش تغذیه بیمارستان
7 . شناسایی و رفع نواقص استخراج شده مرتبط در سنجه های اعتبار بخشی بخش تغذیه
8 . تعامل با تیم درمان به اشکال مختلف مانند ارائه گزارش موارد خاص در جلسات گزارش صبحگاهی )
Morning Report ) 9 . تکمیل فرم های ارزیابی تخصصی تغذیه ای، تنظیم رژیم غذایی و ارائه مشاوره به بیماران به دنبال ارزیابی اولیه پرستار و یا درخواست مشاوره پزشکان
10 . تکمیل فرم های ارزیابی تخصصی تغذیه ای، تنظیم رژیم غذایی و ارائه مشاوره ویژه و مستقیم به بیماران مبتلا به : دیابت، فشار خون بالا وبیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، سوختگی، سکته، نارسایی حاد کلیه، همودیالیز، سیروز کبدی، پیوند اعضاء، زخم بستر، سوء تغذیه و سوء جذب،بیماری های نورولوژیک منجر به اختلال بلع، جراحی شکمی، پنومونی، بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) ، بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه، ضربه به سر، ناتوانی در تغذیه دهانی به هر دلیل
11 . راند روزانه بخش ها جهت شناسایی بیماران واجد شرایط دریافت رژیم غذایی مطابق دستورالعمل های اجرایی وزارت بهداشت
12 . پیگیری روند تغذیه بیمار بستری بر اساس سیر درمان و بهبود بیمار بستری و تکمیل فرم پیگیری تغذیه ای بیمار
13 . پیگیری موارد نامطلوب )کامل نخوردن غذا، نرسیدن بموقع غذا، ناقص بودن ترکیب تغذیه ای غذا، طبخ نامطلوب غذا و ...( از بیمار، همراه بیمار،کادر پرستاری یا به استناد موارد ثبت شده در پرونده بیمار
14 . نظارت برحسن اجرای برنامه های غذایی تنظیم شده برای بیماران رژیمی
15 . نظارت بر ارائه صحیح غذای رژیمی به بیماران با توجه به رژیم خاص تجویز شده برای جلوگیری از خطا در تحویل غذاهای رژیمی به بیماران 2
16 . سنجش رضایت بیماران بستری بر اساس فرم های وزارت بهداشت در ارتباط با مشاوره تغذیه و برنامه ریزی جهت بهبود مستمر و ارتقاء کیفیت خدمات
17 . انجام مشاوره تغذیه و رژیم درمانی بیماران بستری و سرپایی در کلینیک سرپایی تغذیه بیمارستان با نسبت توافقی با مسئول بخش تغذیه وکارشناسان تغذیه خدمات غذایی
18 . ارجاع بیماران بستری نیازمند مراقبت تغذیه ای پس از ترخیص به کلینیک ، برای پیگیری روند تغذیه
19 . آموزش پرستاران در خصوص نحوه تکمیل اطلاعات تغذیه ای بیماران بستری در فرم های مراقبت پرستاری
20 . به کارگیری مکملهای بیمارستانی و محلول های تجاری جهت بیماران واجد شرایط
21 . نظارت بر نحوه استفاده پرستاران از محلول های تجاری برای گاواژ بیماران
22 . تنظیم فرمول محلول گاواژ بیماران در صورت عدم دسترسی به محلولهای از پیش آماده تجاری
23 . تنظیم فرمول محلول تغذیه وریدی بیماران در صورت عدم دسترسی به محلولهای از پیش آماده تجاری]محلولهای وریدی کامل (all in one) یااز محلولهای جداگانه تجاری موجود با نسبتهای مناسب تهیه می شود و یا در صورت وجود امکانات باید طبق نظر متخصص یا کارشناس تغذیۀ یا متخصص تغذیه نیاز به رقیق سازی داشته باشند این کار نیز توسط داروساز بالینی انجام خواهد شد. بنابر این داروساز بالینی تهیه و آماده سازی محلوهای وریدی؛ارزیابی و مشاوره در خصوص تداخلات داروها و محلولهای وریدی و پرستار وظیفه انفوزیون محلولهای وریدی، مشاهده و گزارش وضعیت بهبودبیمار را بعهده دارد.
[ 24 . دارا بودن مهارت تفسیر داده های آزمایشگاهی در بیماری های مرتبط با تغذیه و تنظیم رژیم غذایی بر اساس آن
25 . گذراندن دوره های آموزشی مرتبط با حیطه کاری بویژه موضوعات تغذیه بالینی 26 . همکاری با مسئول بخش تغذیه در انجام تحقیقات کاربردی جهت ارتقاء کیفیت خدمات مشاوره تغذیه
27 . تشکیل جلسات توجیهی آموزشی تغذیه برای پرسنل درمانی با هماهنگی مسئول بخش تغذیه
28 . هماهنگی و پایش برنامه های آموزشی برای کارکنان و سنجش اثربخشی آنها
29 . آماده کردن بروشورهای آموزشی تغذیه در بیماریها و آموزش به بیماران و همراهان بیمار در زمان بستری و ترخیص
30 . آموزش به بیمار و همراهان در خصوص تداخلات غذا با داروهای مصرفی بیمار
31 . تهیه مطالب آموزشی تغذیه ای جهت درج در سایت بیمارستان
32 . پیگیری روند بهبودی بیمار پس از ترخیص به روش های ممکن شرح وظایف کارشناس تغذیه در مدیریت خدمات غذایی بیمارستان
1 . همکاری با مسئول بخش تغذیه در تهیه و تدوین برنامه عملیاتی تغذیه بیمارستان
2 . همکاری با مسئول بخش تغذیه در اجرای برنامه اعتباربخشی بخش تغذیه بیمارستان
3 . شناسایی و رفع نواقص استخراج شده مرتبط در سنجه های اعتبار بخشی بخش تغذیه
3 4 . تعامل کاری نزدیک با مشاورین تغذیه بیمارستان؛ به نحوی که نقش سرپرستی و نظارت بر عملکرد کارکنان خدمات غذایی را در تهیه و تدارک وتوزیع غذا منطبق با رژیم تنظیم شده توسط مشاور تغذیه؛ اعم از وعده اصلی یا میان وعده غذایی، برای بیماران تحت مشاوره تغذیه، داشته باشد.
5 . همکاری با مسئول بخش تغذیه در برگزاری جلسات کمیته تغذیه و طرح و بررسی مشکلات موجود جهت جلب همکاری و هماهنگی بیشترپرستاران، نماینده پیمانکار و پرسنل خدمات غذایی برای ارائه خدمات غذایی 6 . هماهنگی و همکاری با مسئول بخش تغذیه در انجام تحقیقات کاربردی جهت ارتقاء کیفیت خدمات غذایی
7 . تعامل و همکاری با واحد بهداشت محیط در ارتقاء کیفیت خدمات غذایی 8 . بررسی مشکلات پرسنل آشپزخانه از جمله تجهیزات و امکانات مورد نیاز، فضای کار و مکان استراحت و تلاش برای اصلاح مشکلات 9 . تهیه گزارش و ارائه عملکرد دوره ای و مقادیر شاخص ها به مسئول بخش تغذیه و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات موجود 10 . آموزش ضوابط بخش تغذیه و فرایندهای خدمات غذایی به پرسنل آشپزخانه با هماهنگی مسئول بخش تغذیه 11 . اجرای ضوابط بخش تغذیه در محدوده خدمات غذایی و تلاش در رفع مشکلات و نواقص موجود 12 . نظارت و کنترل ثبت و سازماندهی اولیه آمار روزانه غذا و ارائه به آشپزخانه با کمک ناظر غذا و با استفاده از سیستم اطلاعات بیمارستان (HIS) 13 . نظارت بر استقرار مراحل مرتبط HACCP با تغذیه که توسط واحد بهداشت محیط در خدمات غذایی اجرا می شود در محدوده سنجه های اعتباربخشی بخش تغذیه با استفاده از چک لیست 14 . نظارت بر مراحل مختلف فرآیند خدمات غذایی از بعد تغذیه ای از قبیل مواد غذایی خریداری شده، انتقال مواد غذایی خام یا فرآوری شده،انبارسازی، آماده سازی،طبخ، نگهداری غذای آماده، توزیع غذا و میان وعده ها )جنبه های بهداشت محیط موارد فوق بر عهده واحد بهداشت محیط است( با استفاده از چک لیست 15 . تهیه و تنظیم برنامه و منوی غذایی بیماران مطابق با اصول تغذیه ای با مشارکت سرآشپز دوره دیده زیر نظر مسئول بخش تغذیه 16 . برنامه ریزی و کدبندی غذاهای رژیمی برای سرو و توزیع غذاها به تفکیک بیماران 17 . تهیه و تنظیم برنامه میان وعده بیماران، حداقل برای گروه های آسیب پذیر )کودکان، مادران باردار، بیماران دیابتیک، سالمندان و ...( 18 . تهیه و تنظیم برنامه غذایی کارکنان مطابق با اصول تغذیه ای 19 . تهیه و نصب لیست غذا و دستورات غذایی لازم در محل مشخص و در دسترس مسئول بخش تغذیه، نماینده پیمانکار و سرآشپز 20 . مدیریت و اتخاذ تدابیر لازم جهت تامین غذای بیماران تازه بستری شده و همراهان بیماران 4 21 . نظارت بر سرو غذا در رستوران و پیگیری کمبود ها و مشکلات موجود با استفاده از چک لیست 22 . نظارت بر نحوه استفاده از وسایل و ابزار آشپزخانه، رستوران، آبدارخانه و بخش ها و پیگیری کمبود ها و مشکلات موجود با استفاده از چک لیست 23 . همکاری با سایر کارشناسان تغذیه در ارائه مشاوره تغذیه و رژیم درمانی بیماران بستری و سرپایی در صورت کمبود نیروی تغذیه 24 . آموزش نحوه تهیه محلول گاواژ و نظارت بر تهیه آن در اتاق گاواژ )شامل محلول دست ساز و پودر آماده تجاری( 25 . نظارت بر برچسب گذاری غذاهای رژیمی 26 . نظارت بر توزیع درست غذای رژیمی برای بیماران 27 . توزین تصادفی غذاهای توزیع شده برای بیماران 28 . نمونه برداری تصادفی از مواد غذایی و ارسال آن به آزمایشگاه مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه جهت تائید قابلیت مصرف آن 29 . تنظیم فرم و اجرای رضایت سنجی بیماران بستری از خدمات غذا و اقدام جهت بهبود مستمر و ارتقاء کیفیت خدمات 30 . نظارت بر کارآبدارها در بخش ها و پیگیری کمبود ها و مشکلات موجود با استفاده از چک لیست 31 . نظارت بر مواد غذایی و تنقلات بوفه بیمارستان منطبق با اصول تغذیه ای و ضوابط وزارت بهداشت و پیگیری موارد عدم انطباق با استفاده از چک لیست 32 . نظارت بر کار متصدی )ناظر(غذا 33 . تنظیم و کنترل بودجه خدمات غذایی، قراردادهای غذا ، نوشیدنی ها و میان وعده ها 34 . گذراندن دوره های آموزشی منظم و ادواری مرتبط با حیطه کاری 35 . هماهنگی و پایش برنامه های آموزشی و سنجش اثربخشی آنها در کارکنان 36 . نظارت و پایش باقیمانده مواد غذایی و ضایعات و کنترل هزینه های ناشی از آن